Word nu lid

Ostend Sailing Academy vernieuwt haar vloot

Voor de zeilschool werden twee nieuwe Topaz catamarans aangekocht wat het aantal lesboten brengt op 11. Massa is kassa en de verleiding is groot om per cursus meer dan 8 kandidaatzeilers toe te laten maar daar gaan we bewust niet in mee. Het mooie niveau van onze zeillessen primeert en dus houden we vast aan de verhouding van twee ervaren lesgevers voor maximaal 8 cursisten. De nieuwe boten dienen vooral ter verjonging van de vloot. Ze zorgen ook voor een flinke materiaal back-up in geval van breuk, wat zeker het stressniveau van de lesgevers ten goede komt. Kortom, iedereen blij, behalve de penningmeester. Ons cursussenpakket vind je terug op www.ostendsailing.be onder Academy. (LH)

 

Nieuwe Topaz Ostend Sailing Academy 2025.01

Nieuwe Topaz Ostend Sailing Academy 2025.02B

Bootcamp, 26-27 april, 4-5 en 10-11 mei

Voor de vierde editie van onze ondertussen befaamde bootcamp trokken we dit jaar naar Knokke. Dankzij onze nauwe samenwerking met RBSC en Catacare kregen we wederom bezoek van top-coaches: cata-expert Laurent Verbeek, veelvoudig Belgisch kampioen Patrick Demesmaeker en ex-olympier Sebbe Godfroid. Zij stoomden ons klaar voor het Belgisch Kampioenschap dat de week na de bootcamp plaatsvond in Knokke. Op een betere plek konden we dus niet zitten. 4 weekends lang genoten we droomcondities, een vlakke zee en een stevig windje. Tijdens de interactieve sessies werkten we aan het verfijnen van manoeuvres en onze tactische inzichten bij het wedstrijdzeilen. We leerden dat een goede voorbereiding wonderen doet en dat constante communicatie een vereiste is. Door de interessante groepsdiscussies werden velen weer wat wijzer. Veel dank gaat uit naar onze collega's van RBSC en de enthousiaste wedstrijdzeilers van onze bevriende clubs. (GS)

Bootcamp 2025.01 

 Bootcamp 2025.02 

Bootcamp 2025.03.jpg

 

Nivelleren strand en schilderen clubhuis - maart 2025

Onwaarschijnlijk is het telkens weer en geweldig gewaardeerd dat er voor die twee gigantische klussen veel mensen komen opdagen. Enorm bedankt!

Dank ook aan Rudi voor de vissoep bij het nivelleren en voor de worst in champignonsaus met snijboontjes/aardappelpuree bij het schilderen. De appeltaartjes om drie uur voerden de creativiteit ten top.

En dan het weer. Lekker fris op 29 maart bij het nivelleren, wat goed van pas kwam want van zand scheppen krijg je behoorlijk warm. Twee weken later, 12 april, een zomerdag, blauwe lucht en 23°. We stonden met een witte verfborstel in de hand te bruinen in T-shirt en korte broek. Niet helemaal duidelijk wie we moeten bedanken voor het weer maar toch ook bedankt.

Schilderwerken 2025 groepsfoto      Effenen van het strand op 29 maart 2025

Eneco Clean Beach Cup – zondag 23 maart

Een aangename lentezon en zachte temperaturen. Dankzij de Rotary jongerenclub uit Brussel en heel wat gemotiveerde families, vaak met kinderen, uit heel het land, noteerden we over de 200 deelnemers, goed voor een zilveren medaille. Als zoveel jeugdig idealisme kan uitgroeien tot volwassen daadkracht, dan komt het goed met onze mooie aardbol.

De volwassenen merkten terecht op dat er beduidend minder vuil lag dan de voorgaande jaren. Dat was deels te wijten aan de aflandige wind waardoor er in de voorbije week weinig vuil op het strand aanspoelde maar de opmerking was vooral een groot compliment aan het adres van de Proper Strand Lopers die wekelijks het strand opkuisen.

Eneco Clean Beach Cup 2025 Ostend Sailing

Aqua walking en Focus WTV - 9 februari

Vrijdag 7 februari liep er op ons secretariaat een mailtje binnen van de redactie van Focus WTV. Of we er bezwaar tegen hadden dat ze een reportage kwamen maken over dat Aqua walken want er waren nogal wat mensen die daar naar vroegen. Neen hoor, geen enkel bezwaar. Of de journalist ook mee het water in kon? Ja hoor, we zorgen wel voor een wetsuit en schoeisel maar … euh, het is putje winter, jullie weten toch dat het water amper 5 graden is? Geen probleem, zeiden ze op de redactie. Het is makkelijk praten voor een ander.

De journalist bleek niemand minder dan Stefaan Kerger te zijn, een topper bij Focus WTV. Stefaan kwam, zag en ging mee de zee in, meer dan een uur. Hij werd meegezogen in het enthousiasme en de vrolijke sfeer onder de aqua walkers. Hij was danig onder de indruk van de sportieve inspanning en het deugddoende effect en maakte een prachtige en zeer uitnodigende reportage over dat Aqua walken bij Ostend Sailing.

Wij waren toch een beetje bezorgd, of hij het niet te koud had in dat ijskoude zeewater? Stefaan gloeide en glunderde: “neen hoor, geen sikkepitje! Een mens lijdt het meest door de kou die hij vreest”. Na die gevleugelde woorden is het alleen nog wachten op ons koningspaar, de pakken liggen klaar. En misschien zorgt chef Rudi voor een koninginnenhapje na.

 

Zie hier de Videoreportage

 

Aquawalking tekening     Aquawalking foto

Utsepot & Eindejaarsdrink

Eer we het goed en wel wisten waren we eind 2024. Bij een waardig afscheid past een eindejaardrink, 27 december, tussen kerst en nieuw.

Of Chef Rudi misschien ook iets te eten kon voorzien?

Lees meer...

Aqua walking winter

In het voorbije jaar heeft er zich in onze club een hechte groep aquawalkers gevormd. Het enthousiasme waarmee die elke zondagochtend om 10u00 de branding induiken werkt heel aanstekelijk en het is in deze winterdagen ook mooi om zien, dat schuchtere zonnetje op een betoverend wolkenspel met daaronder dansende schaduwen in de branding. Het levert soms prachtige plaatjes op en meteen ook inspiratie voor onze kunstenaar Bruno die het schouwspel vereeuwigd heeft in enkele unieke Ensoriaanse tekeningen.

 aquawalking tekening Bruno 17 11 2024

 

De dames en heren aquawalkers hebben zich inmiddels flink georganiseerd om de wandeling veilig te laten verlopen: opgeleide begeleiders, EHBO, reanimatie, zeeredderinstructies ….., niets wordt aan het toeval overgelaten. En ze gaan ook tijdens de winter onvervaard door, in principe alleen met de actieve watersportleden. Behalve de eerste zondag van elke maand, de zogenaamde “doopzondagen”, dan worden er enkele plaatsen voorzien voor nieuwkomers die het ook eens willen proberen, mits vooraf ingeschreven via https://www.ostendsailing.be/lessen/aquawalking. Opgelet: die doopzondagen gaan niet door in januari, februari en maart. Het water is in deze maanden zo koud (5-8°) dat een pak van 5mm nodig is en de club beschikt voorlopig enkel over neopreenpakken van 3 en 4 mm dikte. Alleen doorwinterde aquawalkers met een dik pak amuseren zich nog bij zo’n ijsbeertemperaturen.

 

Aquawalking in de winter 2014

BOBCO (9-10-11 november)

BOBCO is de afkorting van Belgian Open Blokart Championship Oostende en was dit jaar aan zijn 20ste editie toe. Groot feest dus en daar waren maar liefst 66 piloten uit 11 landen op afgekomen, het leek bijna een Europees Kampioenschap. Pech de eerste dag want de wind liet het helemaal afweten. Zondag begon stil maar in de namiddag kwam er dan toch een briesje en konden de lichtste klassen enkele reeksen afwerken.

BOBCO 2024 2

Maandag was ronduit fantastisch: met een stevige 4-5 bft vanuit zee werd er op het kleine parcours erg snel gereden, voor sommigen over de limiet waardoor er in elke reeks wel een 2-tal blokarts omgingen. Dat gaf telkens een luide klap maar dankzij de beveiligde zitjes waren er gelukkig, op enkel ego’s na, geen gekwetsten.

Het was een mooie organisatie en dat was mede te danken aan de vele helpende handen van de aquawalkers uit onze club. Bravo en dankjewel!

BOBCO 2024 B